Neumann János Egyetem GAMF Műszaki és Informatikai Kar

Gyengénlátó Változat

A MINMAFI 2019 KONFERENCIA SZEKCIÓELŐADÁSAI

PDF letöltés Cikk nyomtatása E-mail

Hipik Angéla

középiskolai tanár

Szlovák Tanítási Nyelvű Óvoda, Általános Iskola, Gimnázium és Kollégium

Hekkeljük meg Robinson bácsi számítógépét

Összefoglaló:

Egy szabaduló szobát rendeztünk be gimnazistáink és a 7. és 8. osztály számára a Kódolás Hete 2018 apropójából az iskola egy termében. A szobából való szabaduláshoz szükség volt logikus gondolkodásra, matematikai, szövegértési, és digitális ismeretekre egyaránt. 5, lakattal lezárt doboz rejtekében megbújó kincsek halmaza segítette a csapatot abban, hogy Robinson bácsi jelszavát megtalálja. A feladványok a kódolási technikák megismerésén túl olyan kompetenciákat is fejlesztenek, melyek nem kapnak elég figyelmet a hagyományos tanórákon.


Szittyai István

tanár

Kecskeméti Bányai Júlia Gimnázium

Okostelefonok a fizikaórán

Összefoglaló:

Miközben egyesek azon vitáznak, tiltsuk-e be az okostelefonok iskolai használatát, mi fizikatanárok inkább próbáljunk meg hasznot húzni a bennük rejlő lehetőségekből, nem elhanyagolva a motivációs faktort sem. Kedvenc kísérleteimből és méréseimből válogatva próbálom bemutatni, hol és hogyan lehet (és érdemes) okostelefont használni a fizikaórákon. A műhelyt főleg olyan kollégáknak ajánlom, akik még csak ismerkednek az okostelefonok alkalmazhatóságával, de szeretettel-tisztelettel várom a “haladókat” is tapasztalatcserére.


Horváth Anita

tanár

Soproni SzC Handler Nándor Szakképző Iskolája

Digitális kalandmánia, avagy hogy lesz élmény az informatikából

Összefoglaló:

Milyen nehézségekkel kell megküzdeni a szakmai informatika oktatásban a mindennapok során? A problémák hogyan alakíthatók lehetőségekké? Miként vonhatók be az IKT eszközök a munkába? Hogyan szolgálják a több tantárgyat ötvöző projektek a valóban szükséges kompetenciák kibontakozását?


Nagy István

tanár

Patkós Irma művészeti iskola

Matematika applikációm androidos telefonra

Összefoglaló:

Mat2018.apk letölthető www.nagyistvan.uw.hu weboldalamról. Az alkalmazásból tanítványaim és az érdeklődők tanulhatnak és több témakörben gyakorolhatják a feladatmegoldást.


Dr. Kelecsényi Klára

főiskolai tanár

Neumann János Egyetem

Dobókockás játékok matematikaórán

Összefoglaló:

A dobókocka népszerű, tanórákon jól használható eszköz. Általános iskolai matematika órákon főként az alapműveletek és a helyiérték tanítása során kerül elő. A véletlen szerepe inkább motivációként, a feladatok érdekesebbé tételeként van jelen ezeken az órákon. Középiskolában viszont újra elővéve ezeket az egyszerű játékos feladatokat megnézhetjük a háttérben zajló valószínűségszámítási kérdéseket is.


Dr. Nagy Péter

egyetemi docens

Neumann János Egyetem

Fraktálvilágban élünk

Összefoglaló:

„…„Spinoza Istenében hiszek, aki a létezők
rendjének harmóniájában fedi fel magát…”
(Albert Einstein)

A fraktálok felfedezése alapjaiban változtatta meg a világ geometriai jellegéről alkotott felfogásunkat: rádöbbentünk, hogy a korábbi geometriai képünkben szereplő „megszokott” szabályos alakzatok valójában csak egy (szinte elhanyagolhatóan) parányi szegmensét reprezentálják az élő és élettelen anyagi világnak, a fraktálok sokkal mélyebben ragadják meg a természet valós geometriáját és fundamentális harmóniáját. A fraktálok a természet elragadó geometriai struktúrái, mindennapi tapasztalataink legmélyén nyilvánulva meg. Fraktálalakzatok egyebek közt a kristályok, folyók, hegyek, partvonalak, villámok, felhők, fák, levelek, kagylók, ér- és ideghálózatok. A fraktálok nem csak a természet alakzatainak megértését és szimulációs lehetőségét adják nekünk, de újraélesztik bennünk a világ iránt érzett gyermeki csodálatot is.

Az előadás érdekes, szemléletes és játékos példákat mutat be fraktálok létrehozására számítógéppel, illetve manuálisan (papírgalacsinok, gyurmázás, tésztagyúrás és festékkeverés). Először a determinisztikus fraktálok generálását tárgyaljuk rekurzív algoritmusokkal, majd a sokkal nagyobb jelentőségű véletlen fraktálokkal ismerkedünk meg. Végül bemutatom egy a geometriai intuíció, az algoritmikus gondolkodás és a fraktálokról kialakított fogalmi kép megerősítését segítő logikai játék ötletét.


Dr. Fábián Csaba

főiskolai tanár

Neumann János Egyetem

Egyszerű döntési feladatok megoldása Excel Solverrel

Összefoglaló:

A Solver bővítmény kisméretű optimalizálási feladatok megoldását támogatja. Excel felhasználók számára könnyen és ingyenesen elérhető. Egyszerűségének köszönhetően az oktatásban is kipróbálható. Az előadásban néhány egyszerű de gyakorlatias feladat megoldását mutatom meg, a szállítás, raktárkészlet-meghatározás, telephely-választás témaköréből.


Dr. Kőházi-Kis Ambrus

főiskolai tanár

Neumann János Egyetem

Fázisérzékeny detektálás egy olcsó mérőkártyával

Összefoglaló:

Fázisérzékeny detektálást gyenge jelek nagy háttérzaj mellett történő érzékelésére szokták alkalmazni. Az erre a célra megvásárolható, úgynevezett lock-in erősítők igen drágák. Beszámolok egy olcsó mérőkártyával LabVIEW programmal megvalósított eszköz megépítéséről és teszteléséről.

 

Széchenyi 2020

Partnereink