II. Országos Programozó csapatverseny döntő

2022 február 11-én (pénteken) a Neumann János Egyetem GAMF Kar Informatika tanszéke és a Kecskeméti Bányai Júlia Gimnázium megrendezte a II. Országos Programozó Csapatverseny döntőjét a közoktatás 9-12. évfolyamára járó diákok számára.

A versenyt hagyományteremtő céllal indította a GAMF Kar Informatika tanszéke. A XXI. század műszaki, informatikai intelligens eszközeinek elengedhetetlen összetevője az a szoftver, programkód, ami a működést lehetővé teszi. A telekommunikáció, járműtechnológia rendszerei sem működnének programkódok nélkül. A közoktatásban is egyre nagyobb szerepet kap a programozás oktatása. 2024-től az informatikát felváltó digitális kultúra tantárgy érettségijének is kötelező része a kódolás.

A műszaki felsőoktatásból kikerülő jól képzett szakemberek utánpótlását a közoktatásban kell megalapozni. Ennek lehet egyik motivációs eszköze ez a rendezvény.

A verseny négy fordulóból állt. Az első három fordulóban a 2-3 fős diákcsapatoknak kreatív algoritmusokat kellett készíteni, amelyek segítségével egy-egy gyakorlatközeli problémát tudtak megoldani számítógép segítségével. A legjobban teljesítő 12 csapat kapott meghívást a döntőre.

Az országos versenyre 52 csapat nevezett, szinte a teljes ország területéről. A döntőre Hódmezővásárhelyről, Bajáról, Székesfehérvárról, Ceglédről és Kecskemétről érkeztek csapatok.

A döntőben minden csapat két számítógépet használhatott az egyáltalán nem könnyű feladat megoldásához, és minderre csupán 90 perc idő állt a rendelkezésükre. A versenykoncepció eltér más programozási versenyek tematikájától. Az elméleti jellegű megközelítés helyett a gyakorlati szemléletet helyezi előtérbe, olyan feladatokon keresztül, amelyek kellő kihívást és nehézséget jelentenek a középiskolában jelenleg emelt szintű informatika érettségire készülő diákoknak.

A döntőbe jutott csapatok munkáit szakmai zsűri értékelte a kód precizitása mellett a kreativitást is figyelembe véve.

A versenyzők egybehangzó véleménye szerint a verseny nem csak izgalmas feladatokat tartalmazott, hanem segítette az érettségire felkészülést is. Mindez alátámasztja a szervezők szándékát is.

A szakmai zsűri véleménye szerint a döntőn szereplő diákok programozói tudása olyan absztrakt gondolkodásról és algoritmizálási tudásról tanúskodott, amire az oktatásunknak igen nagy szüksége van.

A magas jelentkezőszámot és a verseny sikerét kihasználva a további években a Neumann János Egyetem GAMF Kara a verseny folytatását tervezi.

Helyezés
Pontszám
Csapat neve
Iskola
1.
82
from team import balazs, gergo, tamas
Bethlen Gábor Református Gimnázium és Szathmáry Kollégium, Hódmezővásárhely
2.
80
HeLiKo
Kecskeméti Bányai Júlia Gimnázium
3.
53
Eposzi programerek
Kecskeméti KSZC Kandó Kálmán Technikum
4.
48
If-loop
Székesfehérvári SZC Széchenyi István Műszaki Technikum
4.
48
void MEF_TEJ
Bajai SZC Türr István Technikum
6.
47
ElitCsapat
Kecskeméti Bányai Júlia Ginmázium
7.
45
Névtelenek
Bajai III Béla Gimnázium
8.
44
Hello World!
Székesfehérvári SZC Széchenyi István Műszaki Technikum
9.
37
101010
Kecskeméti Bányai Júlia Gimnázium
10.
36
VD Team
BMSZC-Petrik Lajos Két Tanítási nyelvű Technikuma, Székesfehérvári SZC Széchenyi István Műszaki Technikum
11.
34
Debug Entity
Ceglédi SZC Közgazdasági és Informatikai Technikum
12.
25
A python szájában
Kecskeméti Bányai Júlia Gimnázium